طرز تهیه :
جدولی به تعداد 9 خانه مطابق شکل زیر درست می کنیم و در هر خانه یک عدد سه رقمی با نمادهای تصویری، کلامی، عددی و ارزش مکانی ترسیم می کنیم؛ همچنین تعدادی اعداد مختلف سه رقمی، ازجمله اعدادی که در جدول نخست وجود دارند در کنار جدول می نویسیم. دانش آموز باید عدد مربوط به هر تصویر را مشخص کند.
اهداف :
تقویت مفهوم ارزش مکانی از طریق نمایش
آشنایی بیشتر با نمادهای ارزش مکانی

وسایل لازم : کاغذ شطرنج ، مداد و مدادرنگی
به دو طریق آزمون گرفته می شود :
1- از دانش آموزان می خواهیم چندین شکل مختلف بکشند که از 12 مربع تشکیل شده باشد.
2- چندین شکل مختلف می کشیم و از دانش آموزان می خواهیم هرکدام از شکل ها را که 12 مربع دارند رنگ کند.
هدف : آشنایی با مفهوم مساحت و اندازه گیری اشکال مسطح

وسایل لازم :
چند تکه ریسمان یک اندازه ، یک تخته فوم ، تعدادی سنجاق
دانش آموزان تک تک ریسمان ها را از دو انتها به یکدیگر گره می زنند و مطابق شکل زیر با استفاده از سنجاق روی تخته فوم شکل های هندسی می سازند.
هدف :
آشنایی با مفهوم محیط ( محیط عبارت است از طول پیرامون یک شکل بسته )

اهداف:
نام بردن و طبقه بندی اجسام
تعریف ویژگی های اجسام
تعیین اجسام مشابه و متجانس
تعریف و ذکر سطوح ، اضلاع افقی و عمودی
مشخص کردن اجسامی که با یکدیگر تناسب دارند
وسایل لازم :
الف) اجسامی با اندازه ها و رنگ های مختلف ( مکعب ، مکعب مستطیل ، دایره ، استوانه و هرم )
ب) نقشهی گستردهی این اجسام
فعالیت :
1- دیداری
به این اجسام نگاه کنید ؛ چند عدد مکعب می بینید؟ دو جسم هم اندازه را انتخاب کنید
چندتا استوانه می بینید؟ دو جسم هم شکل را انتخاب کنید
چندتا هرم می بینید؟ دو جسمی که نه هم شکل و نه هم اندازه هستند انتخاب کنید
2- توصیفی
مکعب را بردارید ؛ چندتا سطح دارد؟
چندتا ضلع عمودی دارد؟
چند تا ضلع افقی دارد؟
استوانه را درنظر بگیرید ؛ چندتا سطح دارد؟
چندتا ضلع افقی دارد؟
چندتا ضلع عمودی دارد؟

3- نظری
به مکعب و مکعب مستطیل نگاه کنید، چه فرقی باهم دارند؟
کدام یک از اشکال زیر مکعب را نشان می دهد؟
کدام یک استوانه را تشکیل می دهد؟
کدام یک مخروط تشکیل می دهد؟
