ساده کردن کسرها
برای تدریس کسرهای مساوی ،یک نکته ی مهم فراموش شده هست ،که من آن را تازه کشف کرده ام . این که چرا بچه ها وقتی وارد مقطع راهنمایی یا همان هفتم دبیرستان کنونی می شوند ،نمی توانند مضرب مشترک را دریابند و درک کنند . شما وقتی می خواهید ساد کردن کسرها را به بچه ها آموزش دهید ، از چه روشی وارد می شوید ؟ پیدا کردن عددی که بر صورت و مخرج بخش پذیر باشند ... اما در اصل این گونه است و این گونه باید گفته شود : " پیدا کردن بزرگترین مضرب مشترک بین اعداد صورت و مخرج و بعد تقسیم عددهای صورت و مخرج به این عدد !" اگر شما در پایه ی سوم ابتدایی ،مضرب مشترک را به صورت ساده و ابتدایی برای بچه ها بیان کرده باشید ،الان مشکل چندانی نخواهند داشت ، در غیر این صورت " مضرب مشترک " را این گونه برای دانش آموزان ابتدایی توضیح دهید : " مثلا در کسر سی و پنج / هفتم ،ببینید چه اعدادی در هم ضرب می شوند و حاصل 35 می شود ( عامل های ضرب و حاصل ضرب را در پایه ی سوم ابتدایی آموخته اند ) عامل های ضرب 35 را خواهند گفت . 5 و 7 . حالا بگویید عامل های ضرب 7 کدام عددها هستند . خواهند گفت : 1 و 7 . کدام مضرب در عامل های ضرب هر دو عدد مشترک بود ؟ خواهند گفت : 7 . پس می توان 35 و 7 را در هفت تقسیم کرد و کسر را ساده کرد . گاهی از آن ها بخواهید بزرگ ترین مضرب مشترک دو عدد را پیدا کنند . مثلا : 24 و 12 . عا مل های ضرب این عددو 2 و 6 و 4 و 8 و 3 خواهند بود . در بین این عامل ها کدام عدد بیشترین مقدار است ؟ خواهند گفت : 8 . پس بزرگترین مضرب مشترک بین 24 و 12 ،عدد 8 خواهد بود . گاهی بچه های باهوش تر عامل های ضرب را 1 و 12 و 2 هم بیان می کنند که در این صورت بزرگ ترین مضرب مشترک بین 24 و 12 عدد 12 خواهد بود .
اگر علت های ریاضی را به زبان ساده تر برای بچه ها بیان کنیم ،آن را بهتر درک خواهند کرد و پایه ی ریاضی آن ها تقویت خواهد شد ،گاهی ما به غلط فکر می کنیم برای بچه ها درک مضرب مشترک سخت است ! و سعی می کنیم آن را به صورتی دیگر بیان کنیم که برایشان قابل فهم باشد ،اما گاهی این کار ما باعث یادگیری سطحی آن ها بدون درک اتفاقی که در عملیان مزبور افتاده است ،خواهد شد .