نام درس:ریاضی پایه سوم ابتدایی
موضوع:معرفی هزار
روش تدریس :پرسش و پاسخ
هدف کلی درس:آشنایی فراکیران با عدد هزار
اهداف رفتاری:انتظار میرود فراگیران در پایان این درس
1. از بسته های صد تایی بسته هزار تایی درست کنند
2. بتوانند عدد هزار را در جدول ارزش مکانی قرار دهند
3. مفهوم عدد هزار را بشناسندعدد هزار را بشناسد.
مدل کلاس:شکل گروهی
وسایل مورد نیاز:گچ – بسته های ده تایی، - یکی - صدتایی– خودکار – تخته کلاسی
ارزشیابی تشخیصی:
1. سوال در مورد اعداد سه رقمی
2. با اعداد 10 و100 آشنا باشد وتفاوت آنها را تشخیص دهد.
ایجاد انگیزه:
عدد 1000 را روی تابلو می نویسیم و از فراگیران می پرسیم که آیا کسی می تواند انرا بخواند.
ارایه درس:
مرحله مجسم:
1. سه نفر از دانش آموزان را به جلو کلاس می آوریم و هر یک را به جای یک از حالتهای یکی ها و ده تایی ها و صد تایی ها معرفی می کنیم.به نفر اول یک نی و به نفر دوم یک بسته ده تایی نی و به نفر سوم یک بسته صد تایی نی می دهیم و از آنها می خواهیم عدد مربوط به نی ها را بگویند(111)
2. در این مرحله نی هایی را که به نفر اول و دوم داده بودیم را پس می گیریم و یک بسته صد تایی دیگر به نفر سوم می دهیم.سپس از فراگیران می پرسیم نفر اول و نفر دوم چند تا نی در دست دارند؟جواب می دهند هیچ.بعد می پرسیم نفر سوم چند تا صد تایی دارد؟جواب می دهند 2 تا صدتایی که می شود دویست تا. به همین ترتیب دسته های صدتایی دیگری رارا به نفر سوم می دهیم تا به عدد 900 می رسیم بعد یک بسته صد تایی روی 9 صد تایی اضافه می کنیم و از فراگیران می پرسیم به 10 بسته صدتایی چه می گوییم؟ بعد از جمع آوری پاسخ های فراگیران معلم میتواند بگوید 10 تا صدتایی نام جدیدی دارد که آنرا هزار می نامیم.
3. در این مرحله برای اینکه مفهوم عدد هزار در ذهن فراگیران مجسم قرار گیرد فرد چهارمی را به پای تابلو می آوریم و به او 10 بسته صدتایی می دهیم و از فراگیران می پرسیم نام نفر چهارم را چه نامیدیم؟(هزار)
مرحله نیمه مجسم:این مرحله را هم می توان به کمک کتاب انجام دهیم
مرحله مجرد:
یکی |
دهتایی |
صدتایی |
هزار تایی |
0 |
0 |
0 |
1 |
.ده تا صدتایی را می نویسیم 1000 و می خوانیم هزار و روی چهار رقمی بودن آن تاکید می کنیم.
ارزشیابی تکوینی:
سوالاتی که معلم در حال انجام تدریس از فراگیران به عمل می آورد
ارزشیابی پایانی:
1. (پاسخ دادن به ایجاد انگیزه)بچه ها حالامی توانید عدد روی تابلو را بخوانید؟پاسه می دهند 1000
2. عدد 1000 را به حروف بنویسید و بگویید که عدد هزار چند رقمی است؟
ارایه تکلیف:
تکلبف تمرینی: در منزل اعداد 100 تا 1000 را 100 تا 100 شمرده و بنویسید.
تکلیف خلاقیتی:
عدد 1000 را با ارایه شکل در جدول ارزش مکانی نشان دهید.